کمانه/ سرویس سیاسی: ستاد کل نیروهای مسلح: با تلاش شبانهروزی هیئتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحهدیده رئیسجمهور شهید بررسی دقیق و کارشناسی شد که نتایج آن به شرح زیر اعلام میگردد:
۱. کلیۀ اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و بهکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم مورد بررسی قرار گرفت که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریفشده صورت گرفته است.
۲. اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیر بالگرد یادشده که در شرکت پنها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هواپیمایی ایران) موجود میباشد نیز بررسی کارشناسی و بازبینی شد و هیچگونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نگردید.
۳. گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به انجام مأموریت از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاستجمهوری از آشیانۀ جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بالگرد، تعریف نحوۀ انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوختگیری، مراقبت از بالگردها، نحوۀ شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محلهای تعیینشده دریافت شد که با دستورالعملها، ابلاغیهها و آییننامهها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.
۴. نقشههای پروازی از تبریز به پل آغبند، سد قیزقلعهسی و از آنجا بهسمت پالایشگاه تبریز بررسی کارشناسی دقیق شد و مشخص گردید که بالگرد در مسیر پیشبینیشده بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است.
۵. رایانۀ دستی همراه خلبان بالگرد سانحهدیده (آیپد) از طریق کارشناسان متخصص و خبره احیا شد که نشاندهندۀ صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد از ابتدای شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعهسی و از آن نقطه به هنگام برگشت تا زمان وقوع سانحه منطبق با مسیر از قبل تعیینشده بوده است.
۶. قطعات و سامانههای باقیمانده از بالگرد سانحه دیده (موتورها، سامانههای انتقال قدرت و سوخترسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترواویونیکی) توسط کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در آزمایشگاههای تخصصی آزمایش شد و هیچگونه عیوبی مبنی بر دخالت در سقوط بالگرد وجود نداشت.
۷. گزارشهای سازمان هواشناسی (هوای حاضر، پیشبینی و اخطارهای وضعیتهای جوی ناپایدار) از روز قبل و روز حادثه بررسی کارشناسی شد که با شرایط بهوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.
۸. اطلاعات سامانۀ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل۱۷۱) پیادهسازی و بررسی شد که در سامانۀ یادشده هیچگونه پیام و اعلام وضعیت اضطراری از سوی خلبان بالگرد سانحهدیده اعلام نشده است.
۹. برابر گزارش بررسی کمیتۀ فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایشات سمشناسی و آسیبشناسی روی پیکر مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی اعلام نشده است.
۱۰. قطعات و سامانههای بالگرد بررسی کارشناسی شده و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانهها وجود نداشته است.
۱۱. احتمال هدفقرارگرفتن بالگرد با سامانههای آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفته و هرگونه دخالت موارد یادشده در بروز سانحه منتفی اعلام میگردد.
نتیجۀ نهایی:
با عنایت به موارد ۱۱گانه پیشگفته و بررسیهای دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشات متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیئتعالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر بیان میگردد:
علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بهوجود آمدن ناگهانی تودۀ غلیظ مه و متراکم بالارونده بهسمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.