کمانه/ سرویس جامعه: اشتراکگذاری زندگی کودکان توسط والدین در فضای مجازی، که به عنوان "شارنتینگ" شناخته میشود، میتواند تأثیرات بلندمدتی بر شکلگیری هویت و حریم خصوصی کودکان داشته باشد.
▪️نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی و رضایت
کودکان، بهویژه در سنین پایین، نمیتوانند رضایت آگاهانه برای به اشتراکگذاری تصاویر یا اطلاعات شخصیشان در فضای مجازی ارائه دهند. این فقدان اختیار به این معنی است که تصمیمگیری دربارهی ردپای دیجیتال آنها کاملاً در دست والدین است که ممکن است همیشه پیامدهای بلندمدت را در نظر نگیرند.
با بزرگتر شدن کودکان، ممکن است با نحوهی استفاده از تصاویرشان مخالفت کنند یا از محتوای به اشتراکگذاری شده احساس خجالت کنند که میتواند به مشکلات روانی منجر شود.
والدینی که تصاویر و اطلاعات شخصی کودکان خود را در اینترنت به اشتراک میگذارند، ممکن است بهطور ناخواسته کودکانشان را در معرض خطراتی مانند سرقت هویت یا سوءاستفاده آنلاین قرار دهند. مرز بین زندگی عمومی و خصوصی از بین میرود و حق حریم خصوصی کودکان به خطر میافتد. در برخی موارد، اطلاعات به اشتراک گذاشته شده میتواند به طرق مضری مورد استفاده قرار گیرد، مانند آدمربایی دیجیتال یا کلاهبرداری.
▪️تأثیر بر شکلگیری هویت
هنگامی که والدین جزئیات زندگی کودکان خود را به صورت آنلاین به اشتراک میگذارند، آنها عملاً هویت دیجیتالی کودکانشان را پیش از اینکه خود کودکان بتوانند در این فرآیند مشارکت کنند، شکل میدهند. این ردپای دیجیتال زودهنگام میتواند بر چگونگی درک کودکان از خود و نحوهای که دیگران آنها را میبینند، تأثیر بگذارد.
با نزدیک شدن کودکان به سنین نوجوانی که دوران بحرانی برای شکلگیری هویت است، ممکن است متوجه شوند که والدینشان پیش از آنکه خودشان بتوانند در این روند نقشی داشته باشند، هویتی آنلاین برای آنها تعریف کردهاند. این موضوع میتواند با تصویری که آنها از خود دارند تضاد پیدا کند و منجر به احساس خجالت، کینه یا عدم کنترل بر روایت شخصیشان شود. در موارد شدیدتر، این مسئله میتواند به سردرگمی هویتی یا دشواری در ایجاد حس فردیت و استقلال منجر شود.
حضور دیجیتالی که والدین برای کودکان ایجاد میکنند، میتواند بر توسعه هویت آنها تأثیر بگذارد. با رسیدن به دوره نوجوانی و بزرگسالی، کودکان ممکن است در ایجاد روابط اجتماعی، اعتماد به نفس، و حتی فرصتهایی مانند پذیرش در دانشگاه یا اشتغال، با مشکلاتی روبرو شوند. / انجمن سواد رسانه